Pravidla Pitného režimu

Voda je vzácná živina, která je pro lidský organismus naprosto nezbytná. Vždyť naše tělo je přibližně ze 70% tvořeno vodou. Ta je nutná především pro odplavování škodlivých látek z těla, které vznikají při metabolických procesech. Voda slouží také jako chladící kapalina a brání přehřátí organismu. Podílí se na rozvodu minerálních látek, stopových prvků a mnoha dalších důležitých živin. Průměrná ztráta tekutin u člověka je velmi individuální a činí 2-3 litry vody denně. Při nadměrném pocení může být značně vyšší. To se týká především sportovců, ale i osob vykonávajících těžkou fyzickou práci a pod.

Denní ztráty močí dosahují až 1,5litru, zbytek tekutin je vyloučen pocením, či je spotřebován metabolickými procesy. Spotřeba vody stoupá také v závislosti na teplotě okolí, či na množství fyzické zátěže organismu. Při ztrátě vody je nutno počítat i se strátou minerálů a stopových prvků. Při močení dochází především ke ztrátě draslíku a při pocení sodíku.

Z výše uvedených skutečností vyplývá, že k pokrytí těchto ztrát je potřeba minimální denní přijem tekutin v rozmezí alespoň 2-3 litry. Toto množství se však zvyšuje při vyšší fyzické námaze, kdy metabolismus organismu produkuje větší množství škodlivin. Také vyšší teplota okolí zvyšuje potřebu vody.

Jak je vidět, význam vody a pitný režim nelze podceňovat. Vždyť bez vody člověk nevydrží déle než pět dní. Rád bych Vás ještě upozornil na jednu skutečnost – žízeň je fyziologický stav, který člověku signalizuje větší úbytek vody z organismu. Není to tedy běžný stav.

Pravidla pro Pitný režim:

Naučme se pravidelně přijímat tekutiny v různých vhodných formách. Těmi jsou především voda, minerálky, čaje či ředěné ovocné šťávy či džusy.Vyhněte se všem slazeným nápojům, kávě a alkoholu.Snažte se pít pravidelně po malých dávkách v průběhu celého dne.Pijte zásadně mimo jídlo.Nebraňte dětem v konzumaci tekutin, když mají chuť pít.Nepotlačujte pocit žízně.